tirsdag den 11. september 2018

Politiets tegn ved trafikregulering

Afledt af sidste indlæg, der var sakset direkte fra en venindes mail, vil jeg nu prøve at få det der trafikregulering med små mænd/kvinder til at give mening.

Det var faktisk lidt sjovt og meget nørdet at finde de steder i loven hvor der står noget om dette, og få det bare sat en lille smule sammen. Først lige lidt kedeligt § tekst og så et forsøg på at gøre det på dansk om med lidt kommentarer til.
Heldigvis er min søde far lige så nørdet som jeg med lovtekster og kom mig i forkøbet med §er (fordi jeg tillod mig at holde ferie 😉), så jeg havde lidt at gå ud fra.

Først kiggede jeg på bekendtgørelse 1282 af 12/11/2013 "Bekendtgørelse om visse personers adgang til regulering af færdslen i forbindelse med særtransport". I den bekendtgørelse henvises der til færdselslovens §§ 89 og 118 som jeg naturligvis også har læst op på.
Ingen af stederne stod der noget om HVORDAN der skal gives tegn ved regulering af trafikken, så jeg måtte på jagt - sammen med Google.
Var omkring undervisningsplanen til kørekort kategori B (almindelig bil) hvor det er et punkt, og jeg tænkte at der nok stod en henvisning, men nej det gjorde der ikke. Søgte videre og fandt bekendtgørelse 251 af 15/09/1955 "Bekendtgørelse om politiets tegngivning ved færdselsregulering".
Ja det er en ældre sag, men ikke desto mindre der hvor det er beskrevet hvordan tegngivningen skal være. Bekendtgørelsen er senest ændret ved bekendtgørelse 601 af 23/05/2018, hvor der er meget få ændringer og ikke noget der har betydning for dette indlæg her, for tegnene er det samme.

Normalt ville jeg blot henvise til teksten, men vælger denne gang at sætte den ind som den står.

§ 1 

Stk. 1. Når regulering sker ved armbevægelser, er tegnet for »stop« en eller begge arme udstrakt på tværs af den færdselsretning, hvis færdsel skal standses. Selvom tegngivningen med armen kortvarigt ophører, må de vejfarende ikke køre eller gå frem i den standsede færdselsretning, før tegn hertil gives, jfr. stk. 3. 

Stk. 2. » Stop« i een retning betyder »fri« i den tværgående retning. 

Stk. 3. Skifte af den fri færdselsretning tilkendegives ved, at en arm strækkes i vejret, medens den anden arm forbliver udstrakt. Dette betyder standsning af den hidtil frie færdselsretning og rømning af krydset. Fremkørsel og gående passage over krydset fra den hidtil standsede retning må først ske, efter at politimanden i den anførte stilling har drejet sig, og stoptegn er givet i den tværgående retning, og det med en vinkende bevægelse med hånden er tilkendegivet, at passage kan påbegyndes. 

Stk. 4. Til tydeliggørelse af armbevægelsen kan hvid stav anvendes. 



§ 2. 

Stk. 1. Regulering kan endvidere ske ved stopskilt med drejelige og sammenklappelige vinger med påskrift »Stop« i hvid farve på rød bund. 

Stk. 2. Tegnet for »Stop« er vingen drejet således, at påskriften »Stop« vender mod den færdsel, der skal standses. Dette betyder tillige »Kør frem« i den tværgående retning, medmindre stoptegn gives med hånden. 

Stk. 3. Skifte af den fri færdselsretning til kendegives ved, at en arm strækkes i vejret. Dette betyder standsning af den hidtil frie færdselsretning og rømning af krydset. Fremkørsel og gående passage over krydset fra den hidtil standsede retning må først ske, efter at stoptegn er givet i den tværgående retning. Fremadvinkende bevægelse med hånden efter drejning af skiltet kan undlades.


Der undervises i dette i køreskolerne og har været en del at den generelle undervisning længe, men da det egentlig ikke er ret ofte man kommer ud for det, kan jeg godt forstå det ikke sådan lige ligger på rygraden. Men egentlig er det ret simpelt. Den brede side i mod dig, uanset om det er ryg eller front, betyder STOP og den smalle side mod dig, betyder KØR. En arm i vejret betyder gult lys og altså også STOP. Billedet herunder er det samme der bruges i flere undervisningsmaterialer. 



Det er jo da rigtig fint med nogle regler at holde sig til, men der vil altid være en helt masse forskellige ting at tage hensyn til. I år har jeg været ude for at et T-kryds kun skulle have kørsel i én retning af gangen; hvordan gør man lige det ud fra ovenstående billede? Ind imellem kan den der har bemyndigelse til at dirigere trafikken brug for at improvisere lidt, men så længe vi alle benytter os af sund fornuft, går det nok også.
I forrige indlæg med særtransporten henviser den ene slikpinde-mand til at vi jo alle kender ovenstående regel. Ja ja det har vi nok hørt en gang, men hvor er det tegn der hedder "kør ind til siden og vent til du får andet at vide"? Har selv en gang for nogle år siden haft lidt samme episode, men der var der en følgebil med teksten særtransport, så det gav et klart signal om at der kom noget stort rullende lige om lidt. 

De personer der dirigerer trafikken forbindelse med særtransporter skal have uddannelse til det og det må ikke være mere eller mindre tilfældige personer der foretager dette; men jeg synes da egentlig det er lidt et problem, hvis det kun er dem der dirigerer, der ved hvad det er de tegn de laver betyder; Hvordan finder jeg som almindelig bilist ud af det? Jeg kunne i min søgen ikke finde noget om det. Dog fandt jeg ud af at personen skal bære en gul vest eller jakke med tydelige reflekser OG at der foran og bagpå vesten/jakken med let læselig skrift skal stå "SPECIAL TRANSPORT ASSISTANCE" (de tre ord står under hinanden). Det har der ikke gjort i situationen fra sidste indlæg, og havde der gjort det, havde situationen nok været en anden, for så kunne man som bilist bedre vide hvad der foregik.



Kør pænt og pas på hinanden 😀





1 kommentar:

  1. Du skriver dog et forfærdeligt dansk. Du udelader bare uden videre grundled så man ikke kan forstå sætningen. Det er meget dårligt og ødelæggende for meningen !!!

    SvarSlet