mandag den 20. august 2018

Langt lys på motorvej

Hvornår har du sidst kørt med langt lys (højt lys, fjernlys eller hvad du nu må kalde det) på motorvejen?? 
Hvornår har du sidst følt dig generet af modkørenes lys på motorvejen??
Det er ikke kun fordi det er sommer og har været lyse nætter at jeg skal noget tilbage i tiden for jeg kan finde et tidspunkter hvor de stillede spørgsmål har været tilfældet.

Jeg synes virkelig man laver lidt en storm i et glas vand ved at omtale langt lys på motorvejene. Der er meget ofte så megen trafik at der pga. forankørende ikke kan anvendes langt lys; også om natten. Jævnligt føler jeg mig generet af de andres lys, men det er ikke fordi de kører med langt lys, det er "blot" fordi de er indstillet helt forkert. Det behøver det ikke engang være mørkt for at observere, men træls det er det.

I færdselslovens §33 samt §33a kan lovteksten om lygteføring læses, og disse er sat ind nederst i indlægget. 
Der står intet om at et lange lys SKAL anvendes på motorvej, men der står derimod at det skal anvendes når hastigheden er så høj at synsvidden uden brug af langt lys er for kort. Du skal kunne standse bilen inden for den synslængde du har. 
I pricippet skal du sætte hastigheden væsentligt ned, når du kun kører med nærlys. Dette er der dog ikke ret mange der gør. Ofte er det ikke noget problem, fordi medtrafikanternes lys jo også oplyser vejen og forøger din sigtbarhed, men kører du helt alene uden andet lys end det på din egen bil, ja så kan det få fatale konsekvenser ikke at sørge for ordentlig sigtbarhed ved at holde fjernelyset tændt.

Nærlyset skal kunne oplyse vej mindst 30 m. frem foran bilen, det falder (lyser ned mod vejen) og lyser asymmetrisk til højre.
Fjernlyset skal kunne oplyse vejen mindst 100 m. frem foran bilen. Det har ikke et fald og er derfor blændende for anden trafik og derfor skal der blændes ned inden man generer de andre trafikanter.

Som tidligere nævnt i indlægget, synes jeg ikke selv det med det lange lys på motorvejen er noget større problem. Når det en sjælden gang kan anvendes er det jo fordi der ikke er nogen lige foran, og det gør at ens placering selvfølgelig er i højre bane, og dermed temmelig langt væk fra de modkørende. Det samme gælder jo for netop de modkørende. De kan køre med langt lys tændt hvis de ikke har nogen lige foran og er derfor i deres højre bane langt væk fra os. 
Er det et lige stræk er der, for mig at se slet ikke nogen problemer. Men er det i sving, kan jeg godt følge at det kan være lidt generende. Nogen lygter er virkelig skarpe og vildt forstyrrende, MEN man har trods alt så stor afstand til modkørende bil at man, efter min mening, kan afhjælpe generne en hel del ved at holde blikket i egen vognbane og kigger FORBI bilen. Du skal jo ikke stirre direkte mod den modkørende. På en motorvej er der midterrabat og man holder hver sin retning, så hold fokus på der hvor du selv skal køre og ikke på hvor den modkørende kører, det klarer vedkommende helt fint selv.
Det er i den optimale Verden. 
Så ved jeg godt at der jo er alle mulige andre ting der gør sig gældende, men hvis vi i højere grad passer egen banehalvdel og lader de andre passe deres, så tænker jeg det hele ville gå lidt bedre.

Det jeg synes er et større problem i forhold til lygter, det er fejl og mangler; og ikke mindst de der så bare er ligeglade. Jeg ser virkelig mange der kører med forkert indstillede lygter og uens lygteføring. F.eks. meget lidt lys i den ene side og stort set langt lys styrke i den anden. Mange ser det ikke og tænker ikke over det før de får det at vide. Der er skræmmende mange der kører uden lys bagpå bilerne i og lige før lygtetændingstid (stadigvæk). Det er vandvittig farligt. Lygtetændingstiden er OGSÅ tåge, regn og dis, hvilket uhyggeligt mange glemmer og kører med helt mørklagte biler. 

Nu går vi den mørke tid i møde, så gør jer selv og hinanden den tjeneste at får styr på lys og lygter (og reflekser) både på bilen, på cyklen og jer selv.


Pas på jer selv og ikke mindst hinanden :-)


PS
Færdselsloven om lygteføring:
§ 33. Ved kørsel i lygtetændingstiden skal de påbudte lygter holdes tændt. På flere sammenkoblede køretøjer er det kun nødvendigt at holde baglygter tændt bagest på vogntoget og nummerpladebelysningen tændt ved vogntogets bageste nummerplade.
Stk. 2. Fjernlys (langt lys) skal anvendes, når førerens synsvidde under hensyn til køretøjets hastighed ellers er utilstrækkelig til sikker kørsel.
Stk. 3. Fjernlys (langt lys) må ikke anvendes:
1) på strækning, hvor vejen er tilstrækkeligt oplyst,
2) ved møde med andet køretøj i sådan afstand fra dette, at føreren kan blændes,
3) ved møde med tog, som fremføres langs med vejen, hvis der kan opstå risiko for blænding ved anvendelse af fjernlys, eller
4) ved kørsel bag efter et andet køretøj, såfremt den foran- kørende kan blændes af fjernlyset og anvendelse af nærlys under hensyn til køretøjets hastighed og lysforholdene i øvrigt giver føreren tilstrækkelig synsvidde til sikker kørsel.
Stk. 4. Såfremt fjernlys (langt lys) efter stk. 2 ikke findes påkrævet, kan nærlys (kort lys) anvendes. Hvis fjernlys (langt lys) i medfør af stk. 3 ikke må anvendes, skal nærlys (kort lys) anvendes.
Stk. 5. Tågelygter må kun anvendes i tåge og under kraftig nedbør og kan i så fald anvendes i stedet for de foreskrevne lygter. Hjælpelygter må ikke anvendes til andet formål end det, hvortil lygten er bestemt.
Stk. 6. Lygter må ikke anvendes således, at andre førere kan blændes.
Stk. 7. Anvendelse af andre lygter og andre refleksanordninger end påbudt eller tilladt i denne lov eller de bestemmelser, der er udfærdiget i medfør af loven, er forbudt.
§ 33 a. Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys) anvendes på motordrevne køretøjer. Ved kørsel med motorredskab gælder dette dog kun, såfremt motorredskabet er forsynet med nærlyslygter. I stedet for nærlys kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.
Stk. 2. Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte regler om fritagelse for pligten til at anvende nærlys m.v. ved lejlighedsvis kørsel med veterankøretøjer og ved kørsel med køretøjer under opbygning eller reparation.
Stk. 3. § 33, stk. 7, gælder også ved kørsel uden for lygte- tændingstiden.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar