onsdag den 20. juni 2018

Krydsning af jernbane


Nu har der igen været en ulykke med en bil og et tog. Denne gang med dødelig udgang for to mennesker. Ulykken skete på en "ikke sikret" overgang.

Det er uden tvivl frygteligt og burde ikke ske og det fik mig til at tænke over hvordan en jernbane skal passeres.

I færdselsloven §5 står der: "Trafikanter, der skal passere jernbaneoverkørsel, skal udvise særlig forsigtighed. Færdsel over jernbaneoverkørsel må ikke finde sted, når det kan ses eller høres, at tog nærmer sig. Kørende skal afpasse hastigheden således, at standsning om nødvendigt kan ske før sporene."

Jeg lærer mine elever at sætte farten ned til 20 km/t så der er mulighed for at orientere sig inden sporene og køre over med forsigtighed. Men jeg ved da også godt, at det er der stort set ingen der gør, når de først står med kørekortet i hånden; gør det sådan set heller ikke selv. Det burde man nu nok. 
Jeg kan ikke vide hvordan der er kørt i den pågældende situation fra i går, så dømmer bestemt ikke nogen, men måske har for høj hastigheden og manglende orientering været en faktor.

Selv på de sikrede jernbaneoverkørsler skal man køre med forsigtighed. Nogen gange kommer det helt af sig selv fordi det er meget ujævnt, men ikke altid. Også på de sikrede overkørsler kan der ske sammenstød mellem biler og tog for strømmen kan være blevet afbrudt og bommen eller lyset ikke virker. Det er beviseligt livsfarligt at køre uforsigtigt. 
De usikrede overkørsler er skiltet, så det er ikke sådan at der lige pludselig kommer en jernbane, men nogen gange er tavlerne måske svære at se og man bliver som bilist lidt overrasket over jernbanen og har derfor ikke fået sat farten ned og/eller orienteret sig. 

Det næste stykke tid ved jeg, at jeg vil være mere opmærksom på at få sat hastigheden ned inden jeg kører over en jernbane. En hændelse som i går, får forhåbentlig også andre end mig til lige at tænke sig om igen. 

Pas på jer selv og hinanden :-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar