torsdag den 16. august 2018

Skoletrafik

Nu har skolerne været igang en lille uges tid og roen er så småt ved at sænke sig over morgentrafikken omkring skolerne, vil jeg tro. Et tidspunkt der også ofte er kaos på skolevejene er om eftermiddagen, og det holder nok ikke lige op. de børn der selv går eller cykler til/fra skole er ved at komme ind i den rytme, og er ikke det store problem. Det er mere når der skal hentes børn i SFO o.l. om eftermiddagen der er kaos. Det er ikke spor underligt det sker, så på ingen måde en mening om at det er for dårligt eller noget i den retning, mere en tanke om hvordan det måske kan gøres mindre kaotisk. I min tid som skolelærer set mange former for alternative parkeringer, og nu da jeg er blevet bonusmor til nogle skønne børn ser jeg det fra en lidt anden vinkel. Kørelæreren i mig tør slet ikke udtale sig 😉

Jeg kan helt fint forstå at man let kommer til at "tabe" sin bil når de små poder skal afhentes fordi man har lidt travlt; men det bliver det ikke mere rigtigt af. Jeg er stor fan af konceptet "kys og kør" - når det virker! Problemet med dette koncept er, at folk alligevel går fra bilen og ikke kun afleverer/henter børnene og kører med det samme. I princippet burde det kunne fungere fuldstændig som betalingsanlægget til storebæltsbroen. Kør frem - sæt af/tag med - kør; men det gør det desværre ikke altid.
Der hvor jeg var skolelærer var der faktik okay med parkeingsmuligheder, men alligevel kunne både forældre og lærere kaste bilerne rundt omkring. Jeg var ikke et hak bedre selv, for når vi havde eftermiddagsmøde ville jeg da også helst parkere helt oppe ved skolen, så jeg slap for de 30 skridt over gården hen til bilen. Absolut rent dovenskab.
Der hvor mine bonusbørn går i skole er der ikke vildt meget parkeringsplads; der er mere lidt væk på den anden side af skolen og hallen, og jeg forstår godt man ikke vil have de helt små til at gå derom. Problemet her og mange andre steder opstår ved at børnene skal hentes helt inde i bygningen og ikke bliver tildelt det ansvar det er selv at komme ud, derfor bliver "kys og kør" stederne lidt mere til en korttidsparkering end det der var den oprindelige mening med dem.
Fair nok at man gerne vil hente sit barn helt inde i SFO el.l. men så tage en parkeringsplads, også selvom du derved må gå lidt, og så følges med dit barn fra bygning til bil.

Ha´ en god dag og pas på hinanden :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar