tirsdag den 19. juni 2018

Hold til højre



Det er skønt, at der kommer spørgsmål fra jer læsere og jeg vil gøre mit bedste for at besvare dem så godt jeg kan. Nogen dilemmaer/ problemstillinger er jeg enig i og andre ikke; alle emner om trafik kan tages op her.








Jeg har fået spørgsmålet: Hvorfor skal der køres i højre vognbane på motorvej selv hvis der ikke er andre biler bagved en som gerne vil frem?
Her vil jeg starte med at stille et modspørgsmål; Hvorfor køre i venstre vognbane hvis der ikke er nogen at overhale?
Det lette svar er at der i færdselsloven §15 står "Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt holde sig så langt til højre som muligt". Så egentlig er det ganske simpelt fordi det står i loven, men selvfølgelig vil jeg gerne uddybe det.

Du må ikke overhale inden om (højre om) medmindre nogle bestemte ting gør sig gældenden, såsom f.eks. at forankørende tydeligt viser vedkommende vil til venstre (blink og placering, hvilket også kan være placering ved motorvejskryd). Du må lave en forbikørsel på højre side, hvis det er fordi du følger trafikken i din egen bane ved f.eks. køkørsel eller lignende.
Alene derfor er det forkert at ligge i bane 2 hvis bane 1 er fri.

Jeg bruger udtrykkene bane 1, 2, 3 osv. for ikke at komme ud i misforståelse om inderst og yderst, det hedder jo i daglig tale ud i overhalingsbanen, mens det samtidig hedder ind mod midten ad vejen. Derfor bruger jeg bane 1, 2, 3 eller flere. Bane 1 er den længst til højre, bane 2 den ved siden af osv.

Personligt bliver jeg lidt irriteret på dem der konsekvent lægger sig i en forkert bane. Uanset hvad begrundelsen end er, er det forkert at køre i bane 2 hvis der er frit i bane 1. Argumentet med at der ikke er andre der bliver generet af din placering, holder efter min mening ikke. Specielt på motorvej læser du trafikken meget langt frem, og er der en eller anden der er "flyttet ind" i bane 2 skal du til at gætte på om vedkommende nu kører ind i bane 1, hvis du kommer tættere på. Hvis dig der ofte laver det nummer med at køre i bane 2 selvom der er frit i bane 1 tænker "selvfølgelig kører jeg da ind, for det skal jeg jo" ja så må du lige stille dig selv spørgsmålet om hvordan den anden bilist skal kunne vide det? Du skal jo også køre i bane 1, men det gør du ikke. Hvorfor skulle du overholde den ene regel og ikke den anden.
Når du begår en fejl i trafikken, gør du det ofte sværere for dine medtrafikanter og dermed farligere for både dem og dig.

Når jeg er ude i bane 2 for at overhale og der 5-600 m. længere fremme er en langsomtkørende jeg også vil overhale, bliver jeg også i bane 2, hvis jeg ikke generer nogen ved det, men er der plads til at køre ind i bane 1, ja så gør jeg det.

Som en del af spørgsmålet var argumentet at vedkommende "synes at det medfører en masse unødvendige baneskift som kan føre til flere ulykker." Der synes jeg lidt der er en modsigelse. Først er der ikke nogen bagvedkørende, der vil frem, og bagefter giver det unødvendige baneskift. Skifter man så bare bane for sig selv, eller er der andre trafikanter? Hvem andre end en selv bliver involveret i de omtalte ulykker? for hvis der ikke er andre bilister må det da blive til solouheld, og det er selvfølgelig heller ikke så godt, men trods alt kun en selv man kan give skylden for det.
Hvis der er andre trafikanter i bane 1 skal du naturligvis ikke skifte ind lige foran dem, så du ikke opretholder den forsvarlige sikkerhedsafstand
Hvis der vitterligt er HELT fri bane, så er det måske nok ikke så væsentligt hvor du placerer dig, men det er uhyre sjældent at du på en motorvej får så fri bane at det ikke på en eller anden måde nemt kommer til at genere en anden trafikant at du ligger i bane 2 når bane 1 er fri.

Noget der hænger uløseligt sammen med dette er placering når der er tre baner i samme retning. Uha hvor er der mange der synes de skal "flytte ind" i bane 2 fordi de måske om 3-4 km skal overhale en lastbil. Det giver ingen mening med tre vognbaner hvis ikke de bliver brugt korrekt.
En situation:
Jeg kører i bane 1 og nærmer mig en bil i bane 2. Jeg må jo ikke overhale højre om, så derfor skal jeg først skifte til bane 2 for derefter at skifte til bane 3, overhale og skifte tilbage igen.
Her kan man da snakke om unødvendige skift. Du har store blinde vinkler bagud og du kan i bane 1 ikke se hvad der er i bane 3 og derfor skal du lave vognbaneskiftene af to omgange, først fra 1 til 2 derefter 2 til 3 og tilbage igen efter din overhaling.

Der hvor det kan være svært er ved motorvejskryds, der kan se meget forskellige ud. Her kan jeg bedre forstå biliste er forvirrede og måske ikke får sig placeret helt korrekt, men der hvor vejen bare går derudad, ja der er der ikke nogen god undskyldning for ikke at holde til højre hvis der er frit.
Ja jeg kan godt se det kan være ret træls at blive ''fanget" bag en langsomtkørende i bane 1 mens de andre kører forbi, og man kunne undgår det ved at blive i bane 2. MEN desværre er der alt for få, der forstår at trafikken generelt vil glide meget bedre hvis alle kører ind til højre når de kan, for det vil faktisk også få bane 2 til at afvikles hurtigere og mere effektivt. Man er sig selv nærmest og ikke så interesseret i de andre trafikanter; men faktisk er det sådan at jo mere man hjælper hinanden i trafikken, des nemmere kommer man også selv frem.


Tusind tak for spørgsmålet :-) Og nok et emne der bliver taget op igen. Det er et vildt godt emne, der er mange delte meninger om, og for mig er det skønt at komme med mine argumenter, men husk du behøver ikke være enig med mig. Håber blot du kan bruge svarene til noget.

Pas på jer selv og hinanden :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar