tirsdag den 12. juni 2018

Pas på jer selv og hinanden.





En af grundene til at jeg nu har sat denne blog i søen sideløbende med min køreskole er dette. I december 2016 blev jeg og en elev involveret i et færdselsuheld. En anden bilist overholdt ikke sin vigepligt og vi kunne ikke undgå at påkøre vedkommende. Der er mange kræfter på spil når man rammer et andet køretøj med ca.60-70 km/t og som følge af ulykken har jeg pådraget mig et piskesmeld, der gør at jeg desværre ikke kan sidde i skolevognen så meget som jeg egentlig gerne vil.

De år jeg har været kørelærer har jeg manglet et undervisningssystem lavet af undervisere og et sted hvor man som elev kan finde alle mulige oplysninger uden at være knyttet til en bestemt køreskole endnu og uden at betale for det. Min tanke er at denne her side/blog med tiden kan bruges som et opslagsværk, hvor der kan findes diverse oplysninger, som for os der er i det hele tiden er total logik, men som for den der skal til at tage kørekort nok ikke er så logisk.
Mit mål er at lægge alle indlæg op som både tekst og lydfil/filmklip.

Jeg åbner siden nu selvom den absolut ikke er færdigdesignet endnu, men jeg kan lige godt få den skudt afsted og måske få nogle gode input fra læserne.


Pas På jer selv og hinanden

Overskriften på dagens indlæg taler lidt for sig selv sammen med billedet, men jeg vil nu alligevel lige knytte lidt kommentarer til.
Selv med en del års erfaring i at køre bil og læse trafikken, ja så kan der ske fejl og alvorlige uheld. Den bilist vi påkørte den dag i december, troede vedkommende var længere fremme på vejen end tilfældet var. Der havde ligget noget på vejen, som personen var opmærksom på og så tog fejl af stedet. Hvis vi ikke havde været der, ja så havde vedkommende nok aldrig opdaget sin fejl.
Jeg er overbevist om, at der sker mange af sådanne fejl i trafikken, men heldigvis går det bare godt de fleste gange. Problemet med at man mange gange er "heldig" at det går godt kan, for mig at se, være at man glemmer at passe på og mere kører efter "Det plejer jo at gå" pricippet i stedet for "Vi kører sikkert" pricippet. Med en reaktionstid på omkring et sekund har du med 50 km/t flyttet dig 14 meter inden du begynder at reagere; dertil kommer så bremselængde. Har du kigget væk i 2 sek, kigger op og ser noget foran dig, ja så er du måske pludselig meget tæt på. Fodgængere tænker ikke altid på at 50m ikke er ret meget i bil. Hvor mange gange har du ikke selv lige løbet over vejen, fordi "nåh ja det går jo nok"; og ja det gør det også mange gange, men pas på med at blive overmodig.
Jeg er ret glad for de der "kør bil når du kører bil" kampagner, for det er meget hurtigt der kan ske noget, hvis du er uopmærksom på trafikken.


Ha´en god dag 😊

Ingen kommentarer:

Send en kommentar