Ja sådan skulle man mange gange tro folk tænker når de kører
bil.
Mens jeg læste til kørelærer var der en af vores undervisere
der sagde, at vi er med til at give de unge våbentilladelse; og det er ikke
helt ved siden af. Jeg prøver at lære mine elever at køre hensynsfuldt og
sikkert, hvilket jeg er ret sikker på de fleste af mine kolleger også gør. Men
det er meget begrænset hvad vi kan nå at opdrage dem til på den korte tid de er
i køreskolen.
Der er meget sandt i udsagnet om, at de først rigtig lærer
at køre bil når de har fået kørekortet. I køreskolen lærer de håndværket
bilkørsel, men de når ikke at få ret meget rutine og erfaring med. En kørelærer
skal følge en undervisningsplan og der er ikke umiddelbart ”tid” til
repetering, og da næste alle de unge synes at en kørelektion er viiiildt dyr,
bliver det ofte et minimum af den slags. Jeg selv og langt de fleste kørelærere
jeg kender kører de ekstratimer eleverne har brug for, så vi kan sende dem til
prøve med god samvittighed og også tør møde dem i trafikken.
Mange gange spørger mine elever om hvorfor den ene ikke
blinker og den anden bare trækker ind foran el.l. og hvis jeg kunne svare på
det, ja så var jeg synsk og det mindes jeg ikke at være. Men det er ikke desto
mindre de ting eleverne tager med sig når de sidder bag rattet alene i en bil.
Det at de andre bilister ofte gør alting helt forkert. Og måske endda også at
dem de er passager hos ikke gør som man skal.
Egentlig er mange ting omkring bilkørsel, helt almindelig
sund fornuft. Der er selvfølgelig det rent tekniske med at kunne køre bilen,
der nogen gange tager lidt tid at lære, men det pudsige er, at mennesket på en
eller anden måde næsten er programmeret til at kunne køre bil. Det er sjældent
jeg har elever der er helt håbløse; de fleste lærer et ret hurtigt. Jeg
fortæller mine elever at der er nogen ting (f.eks. orienteringer) de som nye
bilister bliver nødt til at lave, som en erfaren bilist ikke gør, fordi denne
nemlig allerede i forvejen har læst trafikken og lavet orienteringen omkring
forankørende, bagvedkørende, cyklister m.m.
Jeg vil opfordre alle de unge til at gøre som de har lært og
alle de mere erfarne bilister til at give de uerfarne plads. Der dyttes
sjældent Karlsmart-fyren der drøner frem og er til fare for gamle moster Oda,
men derimod den lidt mere forsigtige og sikre bilist får hornet fordi man måske
lige er lidt længere om at får startet op.
Nej det skal ikke gå sneglefart, for så er man jo lige netop
ikke en sikker bilist, fordi man næsten tvinger de andre til at gøre forkert,
men budskabet er at man skal skynde sig langsomt. Man skal komme afsted, men
bevare overblikket.
En ung bilist har viden, de skal have erfaring for derefter
at kunne være kreative og mere forudseende i trafikken.
Hà en dejlig dag derude J
Ingen kommentarer:
Send en kommentar