torsdag den 21. juni 2018

Spejle og campingvogn






Nu det er ved at være ferietid, ja så er det også tid til at komme ud med det rullende sommerhus. Vi har lige købt campingvogn, og skal derfor selvfølgelig sikre os at alt er som det skal være; både til ferien, men så sandelig da også til transporten. Jeg har umiddelbart ikke i tankerne at jeg selv skal køre med den, for min erfaring med at køre med påhængskøretøj er meget lille. Faktisk har jeg kun kørt med påhængskøretøj én gang. Det var sammen med min søde far; jeg var 19 år og han sluttede med at sige: "Den har vundet, nu kører vi hjem" 😆  Derfor bliver det nok mest min kæreste der kommer til at køre med huset på krogen. Men derfor er jeg da stadig interesseret i at tingene er i orden, så transporten foregår sikkert for alle parter.

På billedet her er det tydeligt at de ekstra spejle giver et bedre syn bagud. Her er det på en motorvej, og der vil nok sjældent kommer noget i vigesporet, men det samme gør sig jo gældende med synet bagud i den anden side, hvor der kommer overhalende trafikanter. Hvis vi med campingvognen også har været ude i en overhaling, er det bedre udsyn i højre side også væsentligt når vi skal tilbage i højre vognbane igen.
På andre veje end motorveje er det vigtigt vi kan orientere os efter cyklister, og hvis vi kun havde spejlet på bilen, ville vi blot se ind på campingvognen. De ekstra spejle giver os mulighed for at orientere os lidt længere ned ad cykelstien.
Så vidt jeg ved, er kravene til spejle lidt flydende, for der gælder den regel at man skal kunne orientere sig tilstrækkeligt bagud, og det må så være op til en selv at vurdere hvad det så er. Heldigvis er langt de fleste fornuftige og ser på om de spejle bilen har, er bredere end påhængskøretøjet så der er tilstrækkeligt udsyn eller om der skal ekstra spejle på bilen.
Engang hørte jeg at hvis påhængskøretøjet er 10 cm bredere end den trækkende bil, så skal der være ekstra spejle. Jeg kan ikke finde det på skrift nogen steder, så det må blot være en tommelfingerregel. En ganske fornuftig en synes jeg.

Kør med ekstra forsigtighed hvis du ikke er vandt til at køre med påhængskøretøj for det ændrer en del ved dit udsyn. Det gør også noget ved din acceleration at du samlet set nu er tungere at få afsted, så tag nu ikke nogen chancer; det skal du generelt ikke, men med dårligere orienteringsvilkår og mere tyngde skal du da slet ikke.

Færdes du som cyklist, skal du være meget opmærksom på, om du er blevet set. Det kal du selvfølgelig altid, men nu i ferietiden hvor flere end normalt kører med campingvogn, og de der ikke er vandt til at køre med påhængskøretøj, kan let overse dig. Placer dig så føreren af bilen kan se dig. En god huskeregel er: Hvis du kan se føreren af bilen, så kan denne også se dig.

Pas på jer selv og hinanden :-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar