onsdag den 27. juni 2018

Har du lys på?

Dagens indlæg handler om lys på bilerne. De fleste ved godt at man skal have lys på sin bil når man kører, også om dagen. Desværre er en del ikke ret gode til at tænke på HVORFOR der er lys på i dagtimerne. Når det er mørkt har vi lys på for at oplyse vejen, så vi selv kan se hvor vi kører, men om dagen samt når det er tåget og regnfuldt, er det for at vi kan blive set af de andre.
Lygtetændingstiden er fra solnedgang til solopgang og i tåge, regn og dis om dagen. Rigtig mange glemmer den sidste del, og det kan være temmelig farligt.



Dette billede er taget en meget regnvåd eftermiddag, og viser ganske godt hvor usynlig den hvide varevogn foran er. De modkørende er fint nemme at se fordi de har lys på. Den forankørende "drukner" lidt i de andres lys og i særdeleshed i den generelle sigtbarhed.
De fleste har i dag biler der automatisk har lys foran, men mange har desværre ikke bagpå, og det er et problem i tåge og regn. Om aftenen når det er mørkt får de fleste tændt nærlyset, men det ses dog af og til at nogen glemmer det og har alt for lidt lys på også foran. I tåge og regn er det meget vigtigt at man får tændt for nærlyset, for så tænder langt de fleste biler, hvis ikke alle, baglygterne og bilen kan også ses af bagvedkørende.
Det kan slet ikke siges nok, hvor farligt det er at køre uden lys i tåge og regn. Der sker jævnligt uheld med folk der bliver påkørt bagfra ved dårlig sigtbarhed. Ja det er den bagvedkørendes fejl, for man har jo nok kørt for stærkt sigtbarheden taget i betragtning, men det ændre ikke på at det er ulovligt og farligt ikke at have ordentlig lys på sin bil - uanset om det er dag eller nat, sol eller regn.

Når du hjælper de andre trafikanter ved at have lys nok på, så hjælper du også dig selv.

Krav til lys
Dette er lovkravene eleverne lærer i køreskolen. Der er andre særlige regler, men dem vil jeg ikke begynde at liste op, dels fordi jeg ikke kender dem alle, og fordi det vil være meget omfattende.

Der er stor forskel på om et lys kan OPLYSE eller SES. Oplyse betyder at du skal kunne sidde de beskrevne antal meter foran bilen og læse. At kunne ses betyder at andre skal kunne se dig.
Kører du med cykler bagpå, skal du sørge for at enten bilen egne lys og lygter kan ses ellers få en lygtebom.


Foran:
Lysene foran på bilen skal være hvide eller gullige. De skal parvis have samme farve og lysstyrke.

Nærlys: 
2 stk. og de skal kunne oplyse vejen mindst 30 m. frem foran bilen og lyse asymmetrisk til højre (længere til højre end venstre). Nærlys må ikke virke blændende, derfor lyser de ned mod jorden (skal falde 1%).

Fjernlys:
2 stk. og de skal kunne oplyse vejen mindst 100 m. frem foran bilen.

Positionslys:
2 stk. og de skal tydeligt kunne se på 300 m. afstand.

Bagpå:
Lysene bagpå bilen er røde, med undtagelse af nummerpladelys, der er hvide.

Baglygter:
2 stk. og de skal tydligt kunne ses på 300 m. afstand.

Bremselys:
3 stk. der lyser når man træder på bremsepedalen. De lyser væsentlig kraftigere end baglygterne (og ja der er noglekrav, men det letteste for os almindelige mennesker at huske er, væsentlig kraftigere).

Reflekser:
2 stk. røde reflekser, der på en bil ikke må være trekantede, fordi det har påhængskøretøjer.

Nummerpladelys:
Mindst 1 og hvis ikke den kan lyse nummerpladen op, skal der være 2.

Blinklys:
6 stk. der blinker 1-2 gange i sekundet. De er gule og skal tydligt kunne ses i al slags vejr.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar